کشتن وبسایت آزاردهنده!

کشتن وبسایت آزاردهنده!

تفاوتی نداره که شما طراح یک وبسایت باشین یا صاحبش، واقعیت اینه که ممکنه وبسایت شما در عین زیبایی زیاد مورد پسند کاربراتون نباشه و این یکی از بزرگترین کابوس های فعالیت در دنیای اینترنته. اینکه وبسایت شما پر شده باشه از المان های زیبا و کارا دلیل نمیشه که حتما وبسایت کاربرپسندی هم باشه در واقع خیلی از این امکانات اصلا مناسب شما نیستن و کاربر شما به جای اینکه از این المان ها خوشش بیاد بیشتر احساس بدی بهش دست میده.
این المان ها خیلی متنوع هستن ولی میشه مهمترین هاشونو در چند دسته ی اصلی معرفی کرد تا اگه شما هم تو وبسایت هاتون از این المان ها استفاده کردین کمی بیشتر در ورد تاثیرشون روی کاربرتون اطلاعات داشته باشین. نکته ای که باید گفت اینه که طراح های تازه کار معمولا خودشونو تو تکنیک ها غرق میکنن و اساسا کاری میکنن که طرحشون بیشتر به یه طرح بلا تکلیف شبیه میشه تا یه طرح کاربردی. و این به خاطر عدم هماهنگی تحلیلگر و طراحه که طراحی از مسیر اصلی خودش خارج میشه.
مدیران سایت ها بعضی وقتا فراموش می کنند که طرح وب سایت باید پیامی به مخاطب بده که بازتابی از موضوع وب سایت یا وبلاگ باشه و نه نمودی از سطح مهارت در برنامه نویسی.
در این مرحله چند مورد از مسائلی که میتونه صفحه ی سایت شما رو از حالت کاربردیش خارج کنه و حالت آزاردهنده ای بهش بده رو معرفی میکنیم.

  • عدم انتخاب صحیح فونت و اندازه ی آن: متون کوچک سخت خوانده میشن و متون بزرگ ترکیب صفحات رو شبیه بازار شام میکنن. انتخاب صحیح اندازه خیلی مهمه و از اونجایی که فونتهای وب محدودن و شما نمیتونین همیشه از فونتهای توکار شده استفاده کنین باید دقت کنین که فونت درست با اندازه درست رو تو صفحاتتون داشته باشین. مثلا تو صفحات فارسی عرفه که از فونت تاهوما استفاده میکنن ولی تا حالا دقت کردین که این فونت تو اندازه های کمتر از 9 چه قد ناخوانا و بیشتر از 16 چه قدر زشت و بد ترکیبه؟ ضمنا بهتره که تو صفحه چند فونت داشته باشین که صفحه کمی متنوع تر باشه.. البته زیاده روی هم نکنین که ممکنه تاثیر معکوس بهتون بده.
  • موسیقی پس زمینه: معمولا بیننده ی شما برای گوش دادن به موسیقی به وبسایت شما نمیاد.. شما که صاحب یک ایستگاه رادیویی یا مرکز فروش سی دی نیستین.. ( البته اگه هستین هم بهتره به بیننده ی خودتون برای انتخاب و پخش موسیقی حق انتخاب بدین) صدای اضافه ی وبسایت شما که معمولا برای خاموش کردنش هم کاربر باید کلی صفحه رو زیر و رو کنه ( البته اگه امکان خاموش کردنش باشه) باعث میشه کاربرانی که به سکوت عادت دارن یا در حال شنیدن موسیقی مورد علاقه ی خودشون هستن حالت انزجار بهشون دست بده.
  • اندازه ثابت فونت: بد نیست که امکان تغییر اندازه فونت رو تو صفحاتتون داشته باشین.. این باعث میشه بازه ی کاربرانی که میتونن از سرویس شما استفاده کنن بزرگتر بشه. البته یادتون باشه که محدودیت هایی برای این قابلیت بذارین که ترکیب وبسایتتون رو به هم نریزه.
  • فلش؟! : واقعا دوره ی انیمیشن های فلش گذشته. بیخیال بشین. با اینکه محدودیت های ادوبی برای ایران برداشته شده ولی هنوز دانلود کردن نرم افزار پخش کننده برای همه امکانپذیر نیست و از طرفی موتور های جستجو محتویات فایل فلش رو نمیخونن و این زیاد چیز خوبی نیست.
  • پی دی اف؟! : آیا هنوز هستن کسانی که وبسایت ها رو با فیال پی دی اف طراحی میکنن؟ باید گفت بله ولی امیدواریم که شما از اون دسته نباشین.. بد نیست که برای دادن دفترچه اطلاعاتی یا کاتالوگ یا نشریه از پی دی اف استفاده کنین ولی به عنوان ابزاری برای طراحی حتی فکرش هم آزار دهنده است.
  • شباهت و صحت در مرورگر های مختلف: وبسایت شما باید توسط همه مرورگرها درست باز بشه. بهونه هم نیارین. بد نیست که مثلا بگین بهتره با فایر فاکس یا کروم بازش کنن ولی بهتره که مخاطب رو مجبور به دانلود نرم افزار جدید نکنین. استفاده از امکاناتی مثل css3 یا html5 که به مرورگر های جدید محدود میشه رو هم جوری برنامه ریزی کنین که در صورت عدم کارایی مرورگر هم سایتتون قابل استفاده باشه.
  • تنظیم نکردن رنگ های پس زمینه: هر جا از تصویر یا الگو برای بکگراند استفاده میکنین رنگ هم بذارین.. یه رنگی که متنتون روش خونده بشه.. بسیاری از کاربرا برای بالا بردن سرعت دسترسیشون لود تصاویر رو از کار میندازن. این کاربران در صورت اشتباه شما هیچی تو صفحه نمیبینن.
  • لینک های بازدید شده: اگه سایت شما مثل روزنامه یا اخباره یا حتی سایتیه که حجم صفحات داخلیش زیاده بهتره که برای کاربر مشخص کنین که کدوم لینک ها رو قبلا دیده و کدوما رو نه! اینجوری کاربرتون راضی تر میمونه.
  • رنگ پس زمینه: دقت کنین.. همه کاربرا نمیتونن متن سفید رو روی صفحه ی سیاه بخونن. اینکه شما میتونین دلیل نمیشه که همه بتونن.
  • متن جایگزین عکس: مثل همون موردی که بالا گفتم همه کاربرا تصاویر سایت شما رو نمیبینن.. به این دسته احترام بذارین و برای عکساتون Alt تعریف کنین.. حد اقل از روی عنوانش بفهمن اونجا چی بوده! ضمن اینکه این کار رتبه ی شما رو در موتور های جستجو بالا میبره.
  • 404؟ ! : دقت کنین که همه ی لینکها و صفحاتتون درست باشن. خطای 404 اعصاب مخاطب رو خط خطی میکنه.. هم بهتون فحش میده و هم دیگه سایتتون رو باز نمیکنه.
  • لینک های داخلی: میدونین تفاوت کتاب یا رزونامه با صفحه ی وب چیه؟ همینه که شما میتونین آدرس مستقیم بدین تا کاربرتون بتونه از قسمتی از متن به قسمت دیگه ای پرش داشته باشه.. یا بتونه بره و برگرده و کلی چیز خوب دیگه.. چرا از این امکانات استفاده نمیکنین؟
  • آگهی؟ : درسته که آگهی درآمد زا و یکی از اساسی ترین دلایل شما برای تولید وبسایته ولی بهتره زیاده روی نکنین. آگهی شما باید دیده بشه تا قیمت داشته باشه و گرنه به هیچ دردی نمیخوره. ضمنا ممکنه شما اطلاعات خودتون رو هم طوری طراحی کنین که شبیه تبلیغات بشه.. این کار باعث میشه که کاربر به صورت ناخودآگاه ازش بگذره و اصلا نبیندش.
  • پاپ آپ؟! : نکنین آقا.. اولا که همه مرورگر های امروزی جلوی پاپ آپ رو میگیرن و نمیذارن لود بشه و همشون هم به کاربر میگن که وبسایتی که داره بازدید میکنه بدون اجازه ی اون میخواد پاپ آپ باز کنه و این فقط خودتون رو ضایع میکنه.. نکنین..
  •  باز کردن لینک در پنجره ی جدید: این مورد از اون مواردیه که باید به موقع ازش استفاده بشه. لازمه و در عین حال اگه از حد بگذره آزار دهنده است. تو استفاده ازش دقت کنین.
  • سادگی: سادگی خیلی خوبه ولی تنوع هم به همون مقدار خوبه.. همونجور که میگیم زیادی متنوع نباشه که شبیه بازار شام بشه همونجور هم میگیم سادگی زیادی هم خسته کننده است. البته پیدا کردن حد وسط یه مقدار زمانبره ولی غیر ممکن نیست.

خوندن این مقاله ممکنه لبخندی بر لب برخی از خوانندگان بذاره درحالیکه عده ای دیگر را متاثر کرده باشه. همیشه بیاد داشته باشید که بعنوان یک مدیر سایت، ممکنه آخرین چیزی که با زحمت فراوان در وب سایت تان قرار دادید همون چیزی باشد که برای خوانندگان آزار دهنده است. بحث در تفاوت سلیقه نیست، بلکه موضوعی که اهمیت داره، رعایت آداب اجتماعی در اینترنته به همان میزان که مردم در دنیای واقعی اون رو رعایت می کنند.

تگ ها: 

1 نظر تا این لحظه

خیلی عالی بود و کاربردی. متشکرم :)

افزودن دیدگاه جدید