چطور برای طراحی وبسایت آماده باشیم؟

چطور برای طراحی وبسایت آماده باشیم؟

قرن 21 شده و شما تصمیم میگیرید برای نزدیک تر شدن به مشتریان خود از ابزار های به روزتری استفاده کنید. شاید اولین انتخاب شما وبسایت نباشد ولی مطمئنا این گزینه در لیست انتخاب های شما جای مهمی را به خود اختصاص خواهد داد.
پس از اینکه تصمیم شما برای داشتن یک وبسایت گرفته شد شما باید شخص یا گروهی را برای انجام این کار انتخاب کرده و استخدام نمائید. این انتخاب نقش مهمی در آینده ی فعالیت اینترنتی شما ایفا خواهد نمود. انتخاب معمولا بر اساس کیفیت کار و نمونه کار ها و همچنین لیست قیمت گروه ها صورت میپذیرد. فرض اول این مقاله این است که شما انتخاب خود را به درستی انجام داده و در برابر طراح وبسایت خود نشسته اید.

سوالی که اینجا مطرح میشوداین است که چه بگوئید؟

شاید سخت ترین بخش داشتن یک وبسایت همین باشد. اینکه چگونه نیاز های خود را با طراح در میان بگذارید چراکه وقتی صحبت از جزئیات طراحی به میان می آید شما و طراح با یک زبان مشترک صحبت نمیکنید. میتوانید مطمئن باشید که روند رسیدن به یک نقطه نظر مشترک روندی بسیار کند و مایوس کننده است. از طرفی ایده های شما به سختی تبدیل به کلماتی برای انتقال دادن میشوند و از طرف دیگر طراح در اکثر موارد جواب خواسته های شما را با کلماتی پیچیده تر میدهد و همین شما را از ایده هایتان دور تر و دور تر میکند و مساله این است که تا زمانیکه نتوانید نیازتان را به طراح بگوئید نمیتوانید انتظار داشته باشید او طبق نظر شما رفتار کند.
در واقع اینجا ممکن است چند حالت بوجود بیاید.

  • اول اینکه شما نمیدانید از وبسایت چه میخواهید.
  • دوم اینکه شما میدانید چه میخواهید اما نمیدانید از چه روشی برای رسیدن به هدف استفاده کنید.
  • سوم اینکه شما میدانید چه میخواهید، حتی میدانید این خواسته چگونه باید براورده شود اما نمیدانید چگونه میتوان این مسیر را پیاده سازی کرد.

و البته این امکان نیز وجود دارد که کاری که شما در ذهن دارید قابل اجرا نباشد و یا زیرساخت های فعلی توان اجرای آن را نداشته باشد و یا حتی ساختاری که در ذهن دارید دچار تناقض بوده و امکان عملی شدن را نداشته باشد.

پس چه باید کرد؟

معمولا سوالات سخت پاسخ های ساده ای دارند.

در واقع دادن آزادی کامل به طراح و تحلیلگر کم هزینه ترین کاری است که شما میتوانید انجام دهید. اینکه قبول کنید که طراح تجربه بیشتری در زمینه ی فعالیت خود دارد و در هنگام کار به پارامتر های بیشتر و مهم تری توجه میکند و از طرفی توضیح نیاز های ساده بسیار سریع تر و به واقعیت نزدیک تر خواهد بود. طبعا توضیح اینکه شما نیاز به سایتی برای نمایش گالری آثارتان دارید و یا در پی ایجاد فروشگاه اینترنتی هستید بسیار ساده تر از این است که در مورد چیدمان یا سازوکار وبسایت برای طراح توضیح دهید.

معمولا افراد با خواندن حالات بالا فکر میکنند که حالت سوم برای رسیدن به هدف از بقیه بهتر است اما تجربه نشان داده که اینطور نیست. بهترین حالت حالت دوم است اینکه شما بدانید هدفتان از طراحی وبسایت چیست و لی ایده ای در مورد اجرا نداشته باشید. در این حالت آزادی عمل حداکثری را به طراحتان میدهید تا طرحی را برایتان اجرا کند که هیجان زده شوید.
پس من پیشنهاد میکنم که ایده هایتان را بنویسید و به طراح ارائه دهید اما اصرار نداشته باشید که حتما اجرا شوند چرا که ایده های شما ممکن است به جای تقویت وبسایت شما آن را از بین ببرند. علاوه بر این میتوانید وبسایت های مشابهی را که از نظر کارکرد یا گرافیک به نیاز های شما شبیه است به طراح معرفی کنید تا او بتواند با نیاز های شما رابطه ی نزدیک تری برقرار کند. هر چه تعداد این وبسایت ها بیشتر باشد طراح تصور بهتری از نیاز های شما پیدا میکند که در نتیجه باعث بالا رفتن راندمان کاری وی میشود.

نکته ی بعدی این است که شما باید بدانید چرا این طراح را انتخاب نموده اید.

آیا برای مهارت وی ارزش قایل هستید؟ یا فکر میکنید او کارش را خوب بلد است؟ یا حتی شاید فکر میکنید میتوانید به او اعتماد کنید؟

خوب.. به طراح خود اعتماد کنید. درست است که شما باید در مورد طراحی وبسایت خود نظر دهید این وبسایت شماست ولی فراموش نکنید شما به طراح مراجهعه کرده اید چون خودتان نمیتوانستید این کار را انجام دهید ولی او میتواند و در این کار مهارت دارد و از شما برای مهارتی که در اختیارتان میگذارد پول میگیرد. پس به او اعتماد کنید و اجازه دهید مهارتش را برای وبسایت شما به خدمت بگیرد.

بسیار مهم است که شما به حر طراحتان گوش دهید. مهم تر از آن این است که مسائل را بین خود حل کنید. وقتی هم که طراح میگوید این راه برای رسیدن به هدف شما مناسب نیست به او اعتماد کنید. سعی نکنید به او بگوئید کارش را چگونه انجام دهد. انتقاد از کار طراح هیچ ایرادی ندارد و اینکه شما بخواهید کار با نظر شما پیش برود  حق طبیعی شماست و از همه چیز مهم تر این است که اگر از المانی در طرح راضی نیستید فورا طراح را در جریان بگذارید. نگذارید همه چیز تمام شود و بعد تصمیم بگیرید که بگوئید از فلان چیز خوشتان نمی آید.

حرف آخر من هم این است که در نوشتن قرارداد دقیق باشید. مهم است که بدانید طراح شما برای چه چیز هایی پول میگیرد و چه تعهداتی را میپذیرد. همیشه احتمال اشکال یا تغییرات هست و این همیشه در تعهدات طراح میباشد اما به یاد داشته باشید که تغییرات اساسی که گاهی چندان هم سخت به نظر نمیرسند معمولا نیاز مند صرف هزینه های بیشتر است.
 

تگ ها: 

افزودن دیدگاه جدید